Smeltende sneeuw

Het wordt tijd voor nog wat keukenexperimenten. Buiten is het nat en grijs maar gelukkig ook steeds minder wit. Omdat de boter op is rij ik straks misschien nog wel eens tot bij de Turkse winkel op Gentbruggeplein. Ik zou nooit willen wonen waar Johan woont, maar één gemak heeft die Wondelgemstraat wel, en dat is dat alles er altijd open is. Aan de andere kant staan daar op stoep om de zoveel meter van die kramen met “kip” aan het spit. En hoe lekker het ook ruikt, eigenlijk is het een beetje voos. Arme beesten.

Maar bon, gisteren was het hier ook al wel prijs: boontjes en erwtjes en stoofperen in rode wijn.

Man, die waren lekker. Dat kan er ook aan liggen dat ik een beetje per accident blijkbaar de beste fles rode wijn die ik in huis had heb opgebruikt. Dat komt zo: bij mijn afscheid op een vorige job kreeg ik van een collega deze fles:
En ik dacht eigenlijk dat hij me een beetje aan het plagen was, en dat het voor de rest een gewone goede rode wijn zou zijn). En dus heb ik een groot gedeelte van die fles opgeofferd om de stoofperen mee te maken (halve fles wijn, 150 gram suiker, wat kaneel, schillen van een citroen en een scheut tripple sec en dan laten stoven tot zacht (ongeveer anderhalf uur, in mijn geval).
Niet dus. Ik kreeg al geschokte reacties op mijn facebookpagina omdat ik had gedurfd om dit bij de peren te gieten. Respectloos mens ben ik, blijkbaar. Ach ja, ik heb er van geproefd, en hij was inderdaad lekker. Maar we drinken hier thuis amper rode wijn en elke keer als ik dan toch eens een fles open trek (voor bezoek of zo) blijft de rest hier op het aanrecht staan en moet ik na wee dagen iets verzinnen om de rest mee op te gebruiken (een Italiaans Ragu, bijvoorbeeld). En serieus, die peren zijn behoorlijk lekker. Ik zou er alleen iets minder suiker in doen de volgende keer.
Wat hebben we nog gemaakt gisteren? Börek met fetakaas (brickdeeg gevuld met verkruimelde kaas en in gekwast met losgeklopt ei en de oven in). Die liep wel een beetje uit, maar was ook best smakelijk.Omwille van dat uitlopen heb ik enkel een prentje “voor”. Je kan er overigens duidelijk op zien dat mijn roltechniek nog helemaal in evolutie is. Maar bon, ze waren ook lekker.
Voor vandaag staat er niet zoveel bijzonders op het programma. In de Vooruit gaat een receptie van de sossen door, maar ik zie dat niet zo heel erg zitten. ‘t Is te zeggen, ik heb echt wel zin om daar te zijn, maar niet om me daar naartoe te slepen. Ik wil eigenlijk graag koekjes bakken, of taartjes of zo. Maar dan moet ik dus eerst nog naar de Turkse winkel op het plein en het is net beginnen waaien en gieten en lelijk doen en ik ben nog niet zo zeker dat ik dat wel zie zitten.
Ik kan ook gewoon de hele ochtend naar de smeltende sneeuw zitten kijken, dat is ook een optie.
This entry was posted in In 9050 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

