Jeuj!!

Prince!

Van mijn elfde, denk ik, absoluut gek vanaf de allereerste noot. Lovesexy live in het Sportpaleis (still have that ticket). Voor mij symbool van een leven vol passie, zonder remmen. Van gaan voor wat echt belangrijk is, zonder al te veel nadenken. Meer dan 20 niet naar concerten geweest omdat ik vond dat ik de herinnering niet mocht verneuken. Tot ruim twee jaar geleden.

Hij speelde op Werchter. Bijna geen songs, maar veel dartelen door funkmuziek. En ik stond daar te janken als een overjaarse puber. Van plezier en genot en absolute idolatrie. En daarna naar het sportpaleis, en als apotheose twee avonden na elkaar op het Gentse Sint-Pietersplein. Waar hij – zeker op avond één – absolute perfectie heeft laten zien. Wat een artiest!!

Meneer J is een muziekliefhebber. In vergelijking ben ik een absoluut watje. Ik luisterde naar commerciële mainstreamdingen. Nog steeds. Ik heb een hekel aan Eurodancetoestanden, maar ik was wel weg van ABBA, van Stock Aitken & Waterman, van chanson, van alles wat niet absoluut zeventien zware gitaren nodig had. Funk, dat trof me midscheeps. En Prince, dat was het symbool voor het leven dat ik tot op vandaag zou willen leiden.

Enfin, de mens lijkt zijn draai weer gevonden te hebben. Nieuw lief, nieuwe muziek. Ik ben 15, opnieuw. En hoewel het toenmalige vriendje er een hekel aan had, ik leer elke tekst van buiten, en ik speel de platen tot mijn moeder dreigt met het verkopen van de platenspeler.

Die mens, die heeft mij deugd gedaan.

En nu heeft hij een embrionale website. En ik denk; ach vent, doe niet zo belachelijk. Want eerlijk, op zich vind ik hem als mens niet eens zo sympathiek. Maar die lyrics, die muziek… Prince forever!

If U got the time 
I’ll give U some money 
2 buy a dirty mind 
Don’t misunderstand me 
I never fool around 
But honey, U got me on my knees 
Won’t U please let me lay U down? 

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

