Slow sunday

Een dikke week geleden ben ik weer eens van mijn rug gevallen. Na een halve nacht woelen en zuchten in de voormiddag een verkeerde draai genomen en toen zei het weer eens krak. Dat deed geen deugd, maar ik ben zo één van die echte helden: trunten als het een beetje zeer doet, dapper overdrijven als het echt niet te houden is. En dus, Tarzan als ik op zo’n moment ben, vond ik dat ik die namiddag een paar kubieke meter bakstenen moest verslepen. Langs de trap. Nu de schouw van Meneer J eindelijk was afgebroken.

Dat was zo slim dat ik op nieuwjaarsdag deftig aan de pijnstillers zat en een paar uur later mijn linkerbil mocht laten bewonderen door de dokter van wacht. Hij vond ze zo mooi dat hij er prompt een shot Voltaren in mikte. Waarna ik nog een uur of twee heb zitten kronkelen tot ik min of meer normaal kon zitten en liggen. Ik zit en lig nog steeds.

Gisteren een korte wandeling in de stad – Solden, jawel – was ruim genoeg voor dit weekend. Voor de rest was het binnenzitten en piekeren en suffen en dutten. En een beetje koken, natuurlijk.

Vandaag: koken met restjes. Dat gebeurt wel vaker op een zondag. In de koelkast zit altijd wel nog iets bruikbaars waar iets mee te doen is. De oogst van vandaag:

een halve courgette, in kleine blokjes gesneden
een grote pastinaak: idem
een halve rode paprika: idem
een paar grote paddenstoelen: idem

Aangestoofd in olijfolie met peper en zout. Stenen taartvorm bekleed met luiaardsbladerdeeg (de mens die dat heeft uitgevonden: een standbeeld!) en de groenten schikken. Ook nog gevonden: een hele camembert. Die heb ik in puntjes gesneden en over de groenten verdeeld. Vier eieren losgeklopt met een scheut koffieroom, over de groenten gegoten en in de oven geparkeerd. Ergens op zo’n 180 graden, om te beginnen voor 25 minuten.

Eindresultaat:

This entry was posted in Tleven, Zwartgallig gezaag and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

