Management

Het zal wel aan mij liggen, maar ik dacht vandaag: waar is uw hart? 

 

Na een hele dag projectmanagement voel ik me gereduceerd tot een regel in één of ander dashbord. Het ziet er allemaal zo proper en netjes uit, en iemand met meer gevoel voor orde dan ikzelf komt er vast van klaar. Maar mij zegt het niets. Niets. Helemaal niets. 

 

Ik snap het wel hoor. Denk eerst goed na over wat je nu eigenlijk wil bereiken. Hou goed voor ogen wat je doelen zijn. Stel een timing op, maak een stappenplan. Maar uiteindelijk is dat allemaal toch maar een hulpmiddel voor waar je echt wil geraken? Je wil er toch staan voor je klanten? Je wil toch dat mensen tevreden zijn over de geleverde dienstverlening? Dat ze ervan overtuigd zijn – en terecht van overtuigd zijn, wat niet helemaal hetzelfde is – dat hun belastingsgeld goed besteed wordt? 

 

Ik ben ervan overtuigd dat wat echt telt je hart is. Dat moet kloppen voor waar je mee bezig bent. Je moet op zijn minst geregeld overlopen van enthousiasme als je uitlegt waar je je brood mee verdient. Al zeker als je dat “op kosten van de maatschappij” doet. 

 

Laat me u meteen geruststellen: in de praktijk loopt dat wel los. Elke dag heb je de kans om het leven van anderen beter te maken. Niet dat iedereen daarom maar zijn zin moet krijgen. Ook het standvastig uitleggen van wat mensen misschien niet graag horen (nee, u heeft daar geen recht op, nee, daar zijn geen uitzonderingen op,..) geeft voldoening. Er is beleid, er zijn mensen die echt heel hard nadenken om dat rechtvaardig en eerlijk en zo vlot mogelijk uitvoerbaar te maken. Dat loopt af en toe eens fout, maar dat gebeurt overal. Waar het om gaat is dat je elke dag opnieuw probeert om je best te doen, en zelfs meer dan dat. Gebruik uw hart, met andere woorden. 

 

Dat daar papieren en administratie en schema’s en tabellen bij komen kijken, daar kan ik (nipt) mee leven. Het is niet mijn sterkste kant maar bon, je kan niet alles hebben. Alleen: zo’n hele dag over risicomanagement en competentiemanagement en ik weet niet hoeveel andere managements: ik word daar niet gelukkig van. Boerenverstand, dat is meer mijn ding. En dromen.Goed zorgen voor “de burger”. En goed door de deur kunnen met collega’s, daar krijg ik het warm van. En thuiskomen en beseffen dat je dag wel degelijk een verschil heeft gemaakt voor wie op je rekent. 

 

Misschien verwacht ik gewoon teveel.

This entry was posted in Werk. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

