Cookies Cream

Een vegetarisch restaurant, een echt! Dus niet zoals te vaak een veredeld scoutslokaal met een goedbedoelde amateuristische bediening (of geen bediening, dat schijnt normaal te zijn voor veggies). Ik krijg daar dus iets van hé! ik ga graag uit eten, en ik wil daar ook best voor betalen. Maar sinds mijn veggie-dagen val ik noodgedwongen terug op Italiaanse of Thaïse eettentjes (meestal bijzonder lekker, daar niet van), of zie ik me in een “normaal” restaurant beperkt tot alweer een salade met geitenkaas. 

 

En ik heb toch zo graag af en toe eens het hele pakket. Een deftig gedekte tafel waar al het bestek op voorhand keurig netjes op een rijtje ligt (jaja, ik weet het – ik ben een halve neuroot). Waar je een menukaart krijgt om uit te kiezen, in plaats van altijd dat eeuwige krijtbord. Waar de wijnglazen geen Ikea-bekertjes zijn, maar stijlvol elegant.

 

Enfin, The Revenge of the Veggie was totaal, daar in Berlijn. Het was niet goedkoop (met dank aan de heer J voor de traktatie) en de porties waren aan de kleine kant. Maar ook: dit is de beste maaltijd van het afgelopen jaar geweest. In het coolste restaurant dat ik ooit heb bezocht (dat zegt meer over mij dan over restaurants in het algemeen, maar toch). 

 

Een kort verslagje:

 

Je loopt eerst de verkeerde richting uit omdat ze in Berlijn iets zeer eigenaardigs doen met huisnummers. Je prijst je gelukkig dat je in de reisgids al gelezen hebt dat het niet makkelijk te vinden is, want je zou het nooit gevonden hebben. Je loopt langs de rijen vuilniscontainers van een aanpalend hotel naar helemaal achterin. Er is een bordje en een bel, en that’s it. Eens binnen sta je in het stikdonker ergens tussen de toog en de toiletten van de nachtclub je oren te spitsen tot je het geluid van rammelend bestek hoort. Deur, stikdonkere trap, ha!

 

Je komt terecht in een wel zeer industrieel interieur, met bankjes en ietwat onhandige barkrukjes. En dan krijg je de menukaart in je handen en weet je meteen: dit kan onmogelijk verkeerd lopen. Ik ben zo zwaar opgegaan in mijn bord dat ik me van dat van de heer J nog weinig kan herinneren, maar mijn keuze ga ik toch niet snel vergeten:

 

  • Een bokaal met koude gazpacho met honingmeloen, en op het deksel een torentje van in ahornsiroop geconfijte stukjes asperge
  • Een soort gevulde strüdel,  een mix van paddenstoelen en zeer fijne, krokante groene aspergepunten met een saus die ik graag in het groot zou willen importeren
  • Een dessert met een een kaastaartje met frambozen en nog iets roze wat lekker was maar mij iets minder interesseerde wegens ik was nog helemaal over mijn toeren van al  het vorige
  • Een zalig glas deftige Sekt als aperitief, en een bijzonder lekkere (en behoorlijk prijzige) Chardonnay. In deftige glazen dus (als ik de snob mag uithangen: Essence van iittala)

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Waar blijft iets soortgelijks in Gent (of desnoods in Brussel of Antwerpen)? Iets met een menukaart met meerdere gangen. Voor standaard restaurantprijzen. Met hippe aperitieven zoals Vodka-weetikveel en een wijnlijst die een wijnlijst is. Met de hele mikmak erop en eraan. Waar je gerust met je familie kan gaan eten zonder alweer het cliché van die geitenwollensokkentruut te moeten bevestigen. Geen bol bruine rijst met frisse groenten en kikkererwten, maar stijlvol gedresseerde borden waar je spontaan gaat van watertanden. Geen saaie blankhouten tafeltjes maar stijl en cool en net te weinig pretentie om vervelend te worden.

 

Bij CC zaten volgens mij amper 20% vegetariërs. Er zaten gezelschappen waarvan naar ik vermoed er hoogstens een paar af en toe eens vleesloos eten. Iedereen komt er  voor de combinatie sfeer en kwaliteit en dat er veggie geserveerd wordt is hooguit een extraatje. Ik wil niets afdoen aan de verdiensten van Avalon, Appelier en aanverwanten hier in Gent. Die zijn lekker, en hun prijs meer dan waard. Maar ik wil gerust het dubbele of meer betalen voor een echte restaurantervaring. Verzorgd door professionele vakmensen uit de horeca. Goede wil, vriendelijke mensen en lekker eten zijn geestig en leutig en bijzonder charmant en ik zou niet zonder kunnen. Maar eerlijk gezegd, dat kan ik zelf ook (ok, dat charmant durft nogal eens sneuvelen) en af en toe mag het toch nog iets meer zijn dan dat? In Berlijn kan dat. Nu hier nog.

 

Prima artikel op http://www.slowtravelberlin.com/2011/02/17/cookies-cream/ en met “cookies cream berlin” naar google afbeeldingen surfen moet schone prentjes opleveren.

This entry was posted in Eten en Drinken. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

