Kooktrutje

Ik kijk zelfs naar de herhalingen van The Great British Bake-Off. Gehypnotiseerd. Echt. Ze maken chocoladeroulade, kaastaart en soezentorens. Oh man, dat steekt, dat daar amper tijd voor is. 

 

Mijn kookexperimenten zijn begonnen met bakken en desserten. Als kind bestond mijn taak vooral uit het aflikken van de deeglepel, maar ik ben snel doorgestroomd naar het bakken van pannenkoeken, appeltaarten en confituurrollen. Versierd met slagroom en smarties :). Oh, en die biscuits die we op de markt kochten en opensneden, en opvulden met schijven ananas, en insmeerden met slagroom, en dan volplaasterden met geraspte chocolade.  

 

We aten goed, en vers. En er was altijd tijd voor iets nieuws. Van zodra ik groot genoeg was om alleen in de keuken te staan was er ontbijt op bed, met eitjes en wentelteefjes. Mijn kinderkookboeken heb ik nog, zwaar beduimeld op de bladzijden van mijn favoriete receptjes. Meestal dessertjes: appelsneeuw (iets met yoghurt en eiwit en honing), chocomousse, quatre quart, kokosrol (waar ik nooit kokos in gedaan heb, maar soit). 

 

Torens heb ik gebouwd, van zelfgebakken koekjes. Huisjes van speculaas gevuld met zelfgemaakte pralines en marsepeinen snoepgoed. Ik wil niet denken aan de stapels eieren, liters room, kilo’s bloem die ik al heb verwerkt.  

 

De laatste jaren ben ik vaker met hartig eten bezig geweest. Stoofpotten, troostvoedsel, en tegenwoordig natuurlijk veggie-stuff. Ik heb mezelf vandaag echt volgepropt met de sushirollen. Zo zot dat ik er de vier soorten sojasaus in huis heb bij uitgetest (de laatste was de beste). Bij de 500 dessertjes, soep, sushi. Waren er geen drie feestjes geweest en te weinig slaap, ik had nog wel wat op mijn agenda gezet. Tartine Russe, bijvoorbeeld. En die soezen. Ik lust dat zelfs niet eens, maar oh my, dat zag er zo spectaculair uit.  

 

Meer tijd, meer bloem, meer suiker, meer chocolade. Geluk kan je bakken.

This entry was posted in Eten en Drinken. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

